Ziekte van Addison

Endocrinoloog - diabetoloog

3500 Hasselt

Ziekte van Addison

De ziekte van Addison wordt ook wel bijnierschorsinsufficiëntie genoemd. Het probleem dat zich hier voordoet is een gebrek aan bijnierhormonen (cortisol en soms ook aldosterone).

Het probleem kan bestaan thv de hypofyse: er wordt te weinig ACTH aangemaakt. ACTH is het hormoon dat de bijnieren zal stimuleren om cortisol aan te maken. Wanneer de hypofyse onvoldoende ACTH aanmaakt, zal de bijnier onvoldoende of geen cortisol aanmaken. Aldosterone is minder afhankelijk van ACTH.

Wanneer er zich een probleem voordoet thv de beide bijnieren zal er een gebrek zijn van zowel cortisol als aldosterone. Bovendien zal de hypofyse extra ACTH aanmaken om de bijnieren te stimuleren. Een hoog ACTH gehalte zal leiden tot een typische bronskleurige verandering van de huid.

De ziekte van Addison vloeit voort uit een gebrek aan bijnierhormonen. Er bestaat een gebrek aan cortisol, al dan niet begeleid door een gebrek aan aldosterone.

Patiënten vermageren, verliezen spierkracht, ervaren een gedaalde bloeddruk met duizeligheid.

Indien het probleem zich situeert thv de bijnieren zal de hypofyse extra ACTH produceren met de bedoeling de bijnieren te stimuleren. Dit heeft als gevolg dat de slijmvliezen en de huid een donkerder aspect krijgen.

Wanneer patiënten een acuut gebrek aan cortisol hebben spreken we van een Addison crisis.

Dit uit zich in buikpijn, misselijkheid, diarree en een zeer lage bloeddruk. Urgent medisch ingrijpen is dan van levensbelang.

Behandeling

De behandeling bestaat in het vervangen van de afwezige hormonen door medicatie die dagelijks dient ingenomen te worden.

Indien het lichaam een of andere vorm van stress ondervindt (koorts, infectie, operatie, trauma, enz) zullen de bijnieren meer cortisol aanmaken. Addison patiënten zullen in dergelijke gevallen zelf hun medicatie moeten ophogen, dit gebeurt in overleg met de behandelende arts.

Symptomen bij de ziekte van Addison

Endocrinologie