Cholesterol

Endocrinoloog - diabetoloog

3500 Hasselt

Cholesterol

Cholesterol is een soort vet dat in het bloed voorkomt en in essentie noodzakelijk is voor het lichaam. Men weet echter reeds lang dat een teveel aan cholesterol aanleiding geeft tot hart- en vaatziekten. Het gaat dan met name om de LDL-cholesterol, in de volksmond ook wel de slechte cholesterol genoemd.

Zeker mensen die een verhoogd cardiovasculair risico hebben (rokers, obese mensen, hoge bloeddruk, diabetes) moeten op hun cholesterol letten.

Je voeding aanpassen is één van de mogelijke dingen die je zelf kan doen. Ook voldoende lichaamsbeweging heeft een gunstig effect op je cholesterol gehalte.

Hypercholesterolemie

Oorzaken van hypercholesterolemie

Goede en slechte cholesterol

Triglyceriden

Een hoog cholesterol gehalte gedurende lange tijd kan ervoor zorgen dat de bloedvaten gaan dichtslibben, er ontwikkelt zich atherosclerose (vaatverkalking).

Toch is cholesterol nodig voor het lichaam. Je hebt cholesterol nodig voor de werking van de cellen, voor de productie van sommige hormonen en vitamine D, en ook voor de aanmaak van galzuren.

Toch is het raadzaam om het cholesterolniveau nauwlettend op te volgen en in te grijpen wanneer dat nodig is.

Wat als je cholesterolniveau te hoog is? Betekent dit dan dat je de verkeerde eetgewoonten hebt? Neen, niet noodzakelijk. De lever is namelijk de grootste producent van cholesterol. Het is dus niet zo dat je veel cholesterol moet eten om een hoog bloedcholesterol gehalte te hebben. Sommige mensen hebben nu eenmaal een lever die veel cholesterol produceert.

Verder zijn er sommige aandoeningen die aanleiding geven tot een verhoogd cholesterogehalte zoals diabetes, trage schildklier, leveraandoeningen, anabole steroïden, enz.

Er bestaan ook erfelijke vormen die een verhoogd cholesterolgehalte geven.

Wat je zelf kan doen, is het aandeel verzadigde vetten in de voeding zo veel mogelijk vermijden. Cholesterolrijke voeding heeft minder invloed op je cholesterolgehalte.

Het is niet voldoende om enkel naar het totale cholesterol gehalte te kijken. De verhouding tussen de goede cholesterol (HDL) en slechte cholesterol (LDL) is van groot belang.

LDL-cholesterol brengt cholesterol naar de bloedvaten, HDL-cholesterol verwijdert cholesterol uit de bloedvaten.

Triglyceriden zijn een ander soort bloedvet. Het gevaar van hoge triglyceride gehaltes is voornamelijk het risico op pancreatitis (ontsteking van de alvleesklier).

Een chronisch verhoogd triglyceriden niveau heeft ook een slechte invloed op de bloedvaten.

Mogelijke oorzaken van hoge triglyceriden zijn: erfelijk bepaald, te veel alcohol gebruik, slecht gecontroleerde suikerziekte, de contraceptieve pil, etc.