Ziekte van Conn

De ziekte van Conn, ook wel  primair hyperaldosteronisme genoemd, is een aandoening waarbij de bijnieren meer aldosterone produceren dan normaal. Aldosterone is een hormoon dat instaat voor de bloeddruk en regeling van bepaalde ionen.

Patiënten met de ziekte van Conn hebben vaak een verhoogde bloeddruk die maar moeilijk onder controle geraakt, zelfs met meerdere medicamenten.

Inleiding tot de ziekte van Conn

Oorzaken

Er zijn twee grote redenen waarom de bijnieren te veel aldosterone zouden produceren. Enerzijds kan het zijn dat er in één van de bijnieren een tumor ontstaat die op eigen houtje beslist om aldosterone te produceren. Anderzijds kan het gaan om wat men noemt "bilaterale bijnierhyperplasie" waarbij de bijnieren groter zijn dan normaal. Dit leidt tot een overproductie van aldosterone.

Andere oorzaken zijn zeer zeldzaam.

Hyperaldosteronisme, ook wel de ziekte van Conn genoemd, is een ziekte waarbij het lichaam te veel aldosterone produceert.

Aldosterone is een hormoon dat erg belangrijk is voor het op peil houden van de bloeddruk. Aldosterone stimuleert de nieren om natrium vast te houden en in de plaats kalium uit te plassen. Doordat er zout (natrium) wordt vastgehouden zal er ook meer water worden vastgehouden waardoor de bloeddruk stijgt.

Wanneer echter het lichaam te veel aldosterone produceert zal er erg veel zout worden vastgehouden waardoor de bloeddruk zal toenemen.

Symptomen

De ziekte van Conn is één van de mogelijke oorzaken van wat men noemt "secundaire hypertensie".

Klachten kunnern verder bestaan uit spierkrampen, overmatig drinken en urineren, spierzwakte, hoofdpijn, vermoeidheid, hartkloppingen.